Rozdelenie máme podľa:
- Materiál
- Či sú so závitom, bez závitu
- Z koľkých častí sa skladá
- Kompatibilita s priemermi kolies
- Kompresnými systémami
Hliník:
Tieto vidlice sú zvyčajne vyrobené z jedného kusu, zvyčajne bez závitu na vonkajšej strane vidlice. Môžu byť vyrobené z hliníka 6071 alebo 7055.
Výhody : nízka hmotnosť vidlice, jednoduchá manipulácia
Nevýhody: drahšie
Oceľ:
Zvyčajne majú závit (môže sa zlomiť kvôli závitu), sú vyrobené z dvoch častí, ktoré sú zvarené dohromady
Výhody: lacnejšie
Nevýhody: sú ťažšie, vidlice so závitom môžu prasknúť, sú dvojdielne
Vlákno:
Na hornej časti trubky je závit, používajú sa hlavne na lacnejších skútroch do 3000 Kč, vďaka závitu majú zmrzačenú stranu trubky, nie sú tak pevné (vďaka závitu sa môžu zlomiť)
Ako predĺžiť životnosť vidlice so závitom:
- náhlavná súprava musí byť vždy správne utiahnutá
- vždy dostatočne dotiahnite koleso (aby ste predišli zničeniu nápravy)
- nejazdite v daždi, kalužiach, prachu (predídete tak hrdzaveniu hlavového zloženia a vidlice)
Bez nití:
Nemajú závit, vďaka čomu sú odolnejšie, ale musí sa použiť nejaký druh kompresného systému (bez kompresného systému môže doska aj hlavové zloženie skôr prasknúť a zničiť sa. Náhlavná súprava musí byť vždy dotiahnutá)
Ako predĺžiť životnosť bezzávitovej vidlice:
- mať vždy správne utiahnutý kompresný systém
- vždy dostatočne dotiahnite koleso (aby ste predišli zničeniu nápravy)
- používať kompresný systém, ktorý je určený pre zamýšľanú vidlicu
Jednodielne:
Vyrábajú sa z jedného kusu hliníka, ktorý sa opracováva na stroji CNC
- niektoré sú vystužené kovaním za studena, odlievané do formy = zvyšuje pevnosť
Výhody:
- sú pevnejšie ako dvojdielne
Nevýhody:
- vidlica je drahšia
Dvojdielne:
Sú vyrobené z dvoch častí, rúrky, ktorá je privarená k nohám vidlice, väčšinou z ocele
Výhody:
- lacnejšie v cene
Nevýhody:
- zvar môže prasknúť
- nie sú tak odolné
Záleží na tom, ako vysoké je koleso a Radix kolies závisí aj od šírky. Štandardné vidlice sa vyrábajú pre kolesá s priemerom 100 mm až 110 mm, ale niektoré vidlice sú určené aj pre 125 mm kolesá.
- Hliníkové vidlice sa vyrábajú pre určitý typ kompresného systému (HIC, IHIC, SPIDER HIC, ICS ....), je potrebné dodržiavať typ vidlice s typom kompresného systému.
- Musíme dodržiavať systém kompresie, pre ktorý je vidlica určená, viac informácií o kompresii sa dozviete na stránke. systém TU.
Odsadenie: hovorí nám, či je os uprostred alebo vpredu, či je mimo osi alebo vo vertikálnej osi rúrky
Odsadené vidlice:
- os vidlice je mimo osi (koleso je vytlačené)
- jazda je rýchlejšia, plynulejšia
Vidlice s nulovým posunom:
- v strede zvislej rúry.
- jazda je hravejšia, vynikajúca pre pouličných jazdcov, manuály na nos, ale pomalšia jazda
Vidlica s integrovanou korunkou (spodný krúžok hlavového zloženia )
Spodný krúžok je integrovaný (z výroby je zapustený)
Výhody:
- jednoduchšia montáž ložiska
- otáčanie je plynulejšie
- vďaka integrovanému krúžku predlžujeme životnosť vidlice
Nevýhody:
- je drahší, nedá sa vymeniť, keď sa krúžok opotrebuje, je presne vystružený pre hlavovú súpravu
Vidlica s neintegrovanou korunkou (spodný hlavový krúžok)
Nasaďte spodný krúžok zostavy hlavy na vidlicu
Výhody:
- vidlice sú lacnejšie
- ak sa krúžok opotrebuje, je možné ho vymeniť
Nevýhody:
- krúžok musí byť presne nalisovaný (namontovaný) na vidlici
- krúžok sa ťažšie odstraňuje
fotografie z: inward-scooters.com